|
|
Bilder från leveransen av lokomotorn Z4tu 316 till Köping 100610
Klicka på bilderna för större storlek. Fler bilder från KUJmf:s verksamhet finns längre ner, likaså bilder från KURJ.
Lokomotorn Z4tu 316 anländer vid niotiden på morgonen från Grängesberg till KUJmf i Köpings hamn. Lokomotorn ser verkligen inte stor ut på det gigantiska släpet bakom den enorma lastbilen! Det var för övrigt samma lastbilsekipage som skjutsade lokomotorn från Hagfors till Grängesberg. Foto: Anders Nordebring
|
|
Mobilkranen anlände strax därefter, och båda ekipagen intog positioner för avlastning av lokomotor. Foto: Anders Nordebring
|
Lokomotorn förbereds för det stora lyftet... Foto: Anders Nordebring
|
|
... lyfts... Foto: Anders Nordebring
|
... och sätts ned på spåret. Helt problemfritt! Foto: Anders Nordebring
|
|
För första gången på 42 år står då en lokomotor på 1093 mm smalspår igen. En bemärkelsedag på många sätt, för såväl KUJmf som för det järnvägsmuseala Sverige där endast en gles skara entusiaster kämpat i motvind för andra spårvidder än 1435, 891 och 600 mm. Foto: Anders Nordebring
|
Z4tu 316 växlades in på "sitt" lokstallsspår, där han (hon? Uppmålad som hon är...) kommer att sova i lokstallet på spåret bredvid den äldre kämpen KUJ 7 Patric Reuterswärd, föreningens ånglok. Foto: Anders Nordebring
|
|
Någon stillastående första dag i Köping blev det inte för lokomotorn. Grängesbergsbanornas medhavda lokomotorförare fick raskt sällskap i hytten av KUJmf-medlemmar som fick sina första lektioner i hur man kör Z4tu 316. Och med denna bild på 316 på väg ut mot hamnen tackar vi GBBJ för en fantastisk dag! Foto: Anders Nordebring
|
Bilder från transporten av lokomotorn till Grängesberg 090706
Klicka på bilderna för större storlek. Fler bilder från KUJmf:s verksamhet finns längre ner, likaså bilder från KURJ.
Lokomotorn NKlJ 4 har hämtats i Hagfors och färdas nu med god fart mot Grängesberg, där återombyggnaden till dess tidigare utförande såsom SJ Z4tu 316 ska ske i regi av Grängesbergsbanornas Järnvägsmuseum. Transporten höll god fart, och frågan är om lokomotorn någonsin färdats så fort tidigare! Foto: Anders Nordebring
|
|
Väl framme i Grängesberg väntade en ordentlig mobilkran på att få lyfta lokomotorn från lastbilssläpet... Foto: Karl-Åke Nordebring
|
... till en normalspårig överföringsvagn där lokomotorn kommer att få stå den närmaste tiden. Foto: Karl-Åke Nordebring
|
|
Därefter kom en normalspårig TGOJ-kusin till vår lokomotor för att dra bort överföringsvagnen. Foto: Karl-Åke Nordebring
|
Föreningens ordförande passade på att lifta i förarhytten till GBBJ:s lokomotor och fick lite nya perspektiv på NKlJ 4. Foto: Anders Nordebring
|
|
Ett gäng passagerarvagnar från TGOJ behövde också rangeras och därmed uppstod ett blandat tåg i vackra färger med en fordonssammansättning som knappast setts förr! Foto: Karl-Åke Nordebring
|
Bilder från rälshämtningen i Uttersberg 080423
Klicka på bilderna för större storlek. Fler bilder från KUJmf:s verksamhet finns längre ner, likaså bilder från KURJ.
Föreningen har köpt några hundra meter äkta KUJ-räls av Astley Nyhlén i Uttersberg. Nu har den hämtats och flyttats till ett inhägnat upplag i Köping. Foto: Karl-Åke Nordebring
|
|
På köpet följde också ett antal slipers som här ses lastade på ekipagets främre del. Foto: Karl-Åke Nordebring
|
Hämtningen ombesörjdes av en timmerbilsförare från Riddarhyttan som med säker hand fick ombord både stål och trä. Foto: Karl-Åke Nordebring
|
|
Uttersbergs gamla stationsområde är en härlig och välbevarad miljö. Dock saknas det gamla lokstallet som revs på 70-talet (bilder från rivningen finns längre ner), men tack vare Stig Hedlund kan vi ändå visa en bild på detta.
Den visar pumparen, senare putsaren Per Adolf Hedlund med familj (bl.a. blivande lokföraren Arvid t.v.) utanför "tjänstebostaden" i stallets västra gaveldel ca 1906 samt en okänd besökande familj. Foto: okänd
|
Bilder från KUJmf:s arbetsdag 080412
Klicka på bilderna för större storlek.
Vårens stora arbetsdag bjöd på både glada återseenden och nya trevliga bekantskaper. Lite kul ska man ju också ha och dressincykling är roligt! Maria och Claes Berglund tar en tur med Olle Karlsson och Anders Nordebring som åskådare. Foto: Bernt R Jansson
|
|
Vi har en vacker gammal dressin som dock står lite i vägen. Claes Berglund, Anders Nordebring, Bernt R Jansson och Gert Persson funderar över vart vi kan flytta den. Foto: Maria Berglund
|
I vårt lokstall finns det gott om trä i olika former. Just dessa är skyltstativ för våra ambulerande utställningar, så de ska sparas. Foto: Maria Berglund
|
|
Den härliga Uttersbergstrallan kommer till användning som mobil lagringsplats för skyltstativen. Foto: Maria Berglund
|
Allt trä ska dock inte sparas. Olle Karlsson vet vad som är vad och städar rent kring loket. Foto: Anders Nordebring
|
|
Trä som inte ska sparas förvandlas till ved i lämplig storlek av Fredrik Lundström och Staffan Jacobsson. Foto: Anders Nordebring
|
Ska detta bli ved också? Nejnej, det är ett ben till en vagnssoffa. Spar den! Foto: Maria Berglund
|
|
Det är ingen större risk att den gamla vattenpumpen blir ved... Foto: Bernt R Jansson
|
Karl-Åke Nordebring hittar till sin uppenbara förtjusning ett par gardiner till en personvagn, antagligen till andraklasskupén i KUJ BC 9. Foto: Bernt R Jansson
|
|
Några klädskåp var i stort behov av rengöring. Gert Persson och Helena Johansson fixar det. Foto: Bernt R Jansson
|
Men vad är det där som ligger under boggin från gamla vagn 13? Foto: Maria Berglund
|
|
Det visar sig vara ett gammalt tryckluftskärl av något slag. Foto: Maria Berglund
|
Bland allt trä är det viktigt att man ser var brandsläckaren finns. Helena Johansson och Fredrik Lundström skyltar. Foto: Anders Nordebring
|
|
Även i arkivet behövs det städas och organiseras. Arne Bryngelsson tar sig an detta. Foto: Bernt R Jansson
|
Ibland fastnar fotografen på bild. Föreningens PR-man Bernt R Jansson funderar över nästa motiv. Foto: Maria Berglund
|
|
Efter en lång arbetsdag är det skönt att ha en utmärkt restaurang i samma hus som klubblokalen. Hungriga blir mätta på Athos Kök & Bar. Foto: Maria Berglund
|
Bilder från KUJmf:s arbetsdag 071013
Klicka på bilderna för större storlek.
Höstens stora arbetsdag lockade nya deltagare, såsom här Maria och Claes Berglund från Björneborg i Värmland. Förutom att vara väldigt trevliga gjorde de även en mycket strong arbetsinsats med renoveringen av andraklasskupén i KUJ BC 9. Gipsspacklet hade inte en chans när de tog i; det såg ut som snöstorm i kupén! Stort tack och hjärtligt välkomna tillbaka! Foto: Bernt R Jansson
|
|
|
Det ser löjligt lite ut, men det är faktiskt över ett ton järnskrot på släpkärran... I bakgrunden syns från vänster sekreterar'n, Olle Karlsson, ordföranden samt Karl-Åke Nordebring. Foto: Bernt R Jansson
|
|
Det som inte skulle slängas eller säljas skulle sparas under tak i ett av de vackra hamnmagasinen som kommunen ställt till föreningens förfogande. Föreningens ordförande Anders Nordebring kunde inte motstå frestelsen att nyttja cykeldressin till godstransporten. Så rullar alltså godstågen på KUJ igen, om än i mycket blygsam skala. Foto: Bernt R Jansson
|
Bilder från KUJmf:s sommar 2007
Klicka på bilderna för större storlek.
I sommar har KUJmf haft öppet under sex söndagar. Vi som tjänstgjorde under dessa vill tacka våra trevliga besökare och beklaga de övriga som missade oss. Foto: Anders Nordebring
|
|
Föreningen deltog vid Riddarhytte marknad med ett salubord. Bernt R Jansson och Olle Karlsson klurar på hur detta sätts upp. Foto: Anders Nordebring
|
Sommarens höjdpunkt för föreningen var att Hagfors Industri- och Järnvägsmuseum deponerade lokomotorn NKlJ 4, ex-SJ Z4tu 316, hos oss. Här skrivs depositionsavtalet på, med KUJmf:s ordförande Anders Nordebring till vänster och Hagfors Lars Nilsson till höger. Mer information om detta finner du här. Foto: Bernt R Jansson
|
|
En bild på lokomotorn ifråga, där den står i Hagfors lokstall. Observera höger bakflygel som blivit svetsreparerad efter en krockskada. Lokomotorn kommer att bli så stilig i sin SJ-bruna målning som SJ Z4tu 316, men den nuvarande NKlJ-målningen är ju också trevlig. Foto: Anders Nordebring
|
En annan sida av klenoden. Observera att NKlJ-emblemet på denna sida består av gjutna bokstäver, och vissa saknas. Foto: Anders Nordebring
|
|
Jämfört med vårt ånglok är detta högteknologi! Foto: Anders Nordebring
|
Vi är så stolta över lokomotorn att vi kör några bilder till av den. Att dessa liknar de tidigare beror på att lokstallet och belysningen däri endast möjliggjorde ett fåtal kameravinklar. Foto: Anders Nordebring
|
|
Undersidan av lokomotorn. Här ska breddas tillbaka till 1093 mm spårvidd! Foto: Anders Nordebring
|
KUJmf har också förvärvat ljussignalen från Uttersberg. Nu fattas bara lite sladdar och lampor... Foto: Anders Nordebring
|
|
Uttersbergssignalen fraktades till Köping av Anders och Karl-Åke Nordebring. Observera den massiva stolpen som hör till. Tur att Riddarhyttebor som bildens Karl-Åke Nordebring har järnmalm i musklerna! Foto: Anders Nordebring
|
Ett annat nyförvärv var stationstrallan från Uttersberg som deponerats hos KUJmf av ägaren Astley Nyhlén. Onekligen ett lagom stort renoveringsobjekt! Foto: Anders Nordebring
|
|
Uttersbergs f.d. järnvägsstation är värd ett besök i sig. Den nuvarande ägaren Astley Nyhlén har låtit återställa exteriören till ett utseende nära ursprunget. Här syns huset från bansidan. Foto: Bernt R Jansson
|
Uttersbergs stations gamla bekvämlighetsinrättning finns kvar i gott yttre skick. Foto: Bernt R Jansson
|
|
Som synes finns även den stensatta perrongen kvar framför stationshuset i Uttersberg. Med denna vackra sommarbild avrundar vi härmed bildexposén över KUJmf:s sommarnöjen. Foto: Bernt R Jansson
|
Bilder från KUJmf:s arbetsdag 070428
Klicka på bilderna för större storlek.
Utmed lokstallets långsida låg diverse metallföremål i en salig röra, och en av sysslorna under arbetsdagen var att sortera upp dessa. Foto: Anders Nordebring
|
|
Efter en hel arbetsdag såg det onekligen prydligare ut, och det kunde konstateras att det fanns en hel del järnskrot som föreningen inte kommer att få användning för. Foto: Anders Nordebring
|
En annan arbetsuppgift var att lossa ångpannan från loket KUJ 7 Patric Reuterswärd inför den kommande svetsreparationen av kopparfyrboxen. Foto: Anders Nordebring
|
|
Renoveringen av passagerarvagnen KUJ BC 9 har under arbetsdagen återstartats, med början i den f.d. andraklasskupén där gipsspacklet på väggar och tak måste skrapas bort. Foto: Anders Nordebring
|
Ytterligare en viktig uppgift under en arbetsdag är arkivarbete. Föreningen har införskaffat en lamineringsmaskin för att göra tidningsurklipp o.dyl. mer beständiga. Foto: Anders Nordebring
|
|
KUJmf:s arkiv är omfattande, och de plastlaminerade urklippen gjorde denna del av arkivet ännu mer utrymmeskrävande. Foto: Anders Nordebring
|
Bilder från KUJmf:s årsmötesresa 070331
Klicka på bilderna för större storlek.
Årets årsmötesresa gick utmed fd KURJ via Forshammars bergverk till Riddarhyttan. Första stoppet var vid banvaktsstugan Oxbron, där medlemmarna beundrade brofundamenten och det vackra läget. Foto: Anders Nordebring
|
|
Nästa stopp var vid Krampens fd järnvägsstation dit KURJ hade en sidolinje för anslutning till SJ. Det var nu länge sedan SJ-tåg stannade här, och idag finns endast en tvättstugebyggnad samt perrongkanten kvar. Foto: Anders Nordebring
|
Väl framme vid Forshammars bergverk mötte oss denna syn: det gamla dagbrottet fyllt med vad som såg ut att vara mjölk. Foto: Anders Nordebring
|
|
Utfärdsdeltagarna fick nu en guidad tur på bergverkets område. Foto: Anders Nordebring
|
Det gamla och numera avstängda malverket från 1927 besöktes, en fantastisk hög träbyggnad med alla maskiner kvar inomhus vilka kunde beses via en labyrint av trappor. Foto: Anders Nordebring
|
|
Allting inuti malverket var täckt med ett lager fint vitt fältspatdamm. Foto: Anders Nordebring
|
Efter besöket på det gamla malverket var det dags att äntra bussen igen för vidare färd... Foto: Anders Nordebring
|
|
... till det nya dagbrottet Limbergsbrottet där North Cape Minerals idag bryter fältspat. Foto: Anders Nordebring
|
Efter att ha blivit förevisade det nya dagbrottet var utflyktsdelen till ända och det var dags att fara till KUJmf:s årsmöte i Riddarhyttan. Foto: Anders Nordebring
|
|
Väl i Riddarhyttan avåts en läcker och välbehövlig smörgås nedsköljd med kaffe, varefter årsmötet vidtog i Riddarhyttans fd lokstall, numera café Lokstallet 1093. Vice ordförande Arne Bryngelsson rapporterade om det ekonomiska läget samt om valberedningens förslag, och de församlade medlemmarna syntes vara nöjda med bådadera. Foto: Karl-Åke Nordebring
|
Bilder från KUJmf:s arbetsdag 061014
Klicka på bilderna för större storlek.
Personvagnen KUJ BC 9 fick se lite dagsljus. Den var betydligt lättare att flytta än ångloket Patric! Foto: Anders Nordebring
|
|
Föreningens senaste tillskott: en tralla med 1093 mm spårvidd från Kolsva Gjuteri avsedd för transport av stålgöt. Trallan har kullager, vilket man kan se på vänstra axeln där locket över lagret saknas. Foto: Anders Nordebring
|
Stoltheten över nyförvärvet är stor nog att motivera ännu en bild. Foto: Anders Nordebring
|
|
Med ångloket Patric och personvagnen Nian utrullade fanns plats för flyttning och rensning av lokstallets inre. Foto: Anders Nordebring
|
Ena Hjulaxeln till boggin från Co1 13 snyggas upp med stålborste av Fredrik Lundström och Torbjörn Hultberg inför pålyftning av boggiramen. Foto: Anders Nordebring
|
|
Karl-Åke Nordebring tog med sig vinkelslipen och fick snabbt bort rost och smuts från den andra axeln till boggin från Co1 13. Foto: Anders Nordebring
|
Kolsvatrallan måste lyftas för vidare transport till andra sidan lokstallet för inrullning. Fredrik Lundström övervakar. Foto: Anders Nordebring
|
|
Kolsvatrallan är här på väg att korsa föreningens än så länge blygsamma bangård söder om lokstallet. Foto: Anders Nordebring
|
Kolsvatrallan passerar mellan sina blivande sambor, personvagnen Nian och ångloket Patric. Foto: Anders Nordebring
|
|
Kolsvatrallan är nu nästan framme vid norra lokstallsspåret. Foto: Anders Nordebring
|
Kolsvatrallan lyfts på norra lokstallsspåret, och sopas senare av innan inrullningen i lokstallet. Foto: Anders Nordebring
|
|
Boggiramen från den Atlasbyggda KUJ Co1 13 har legat under en presenning utanför lokstallet i flera år. Under arbetsdagen avtäcktes den för att lyftas på sina axlar och rullas inomhus. Observera att den 113 år gamla ramen är av ekträ! Foto: Anders Nordebring
|
Olle Karlsson och Torbjörn Hultberg med några hjulaxlar, två med 1093 mm spårvidd från den kvarvarande boggin till KUJ Co1 13, och två med 1067 mm för ev. senare användning till en som sommarstuga bevarad vagnskorg. Foto: Anders Nordebring
|
|
Den inhyrda traktorn med besättning kom till användning igen när hjulaxlarna skulle flyttas om. Foto: Anders Nordebring
|
Därefter lyftes boggiramen från KUJ Co1 13 på sina axlar för att senare rullas in i lokstallet. Därmed har KUJmf lyckats få in all sin rullande materiel under tak! Foto: Anders Nordebring
|
|
|
Bilder från KURJ och dess omgivningar
Bernshammar station. Foto: gammalt vykort
|
|
Bernshammar station. Foto: gammalt vykort
|
Bäckegruvan nordost om Riddarhyttan. Foto: gammalt vykort
|
|
Östergruvan, alldeles intill Bäckegruvan, som med tiden kom att användas som sidoschakt för Bäckegruvan. Tack till Bengt Hogrelius som uppmärksammade oss på den felaktiga bildtexten. Foto: gammalt vykort
|
Forshammar station. Foto: gammalt vykort
|
|
Gisslarbo station. Foto: gammalt vykort
|
Gisslarbo station. Foto: gammalt vykort
|
|
Karmansbo station. Foto: gammalt vykort
|
Kolsva station. Foto: gammalt vykort
|
|
Källfallets gruva norr om Riddarhyttan. Foto: gammalt vykort
|
Källfallets gruva med KURJ utlastningskaj i förgrunden. Foto: gammalt vykort
|
|
Köpings nya station. Foto: gammalt vykort
|
Köpings djuphamn. Foto: gammalt vykort
|
|
Lerklockans gruva nordost om Riddarhyttan. Foto: gammalt vykort
|
Persgruvan i Riddarhyttan. Foto: gammalt vykort
|
|
Riddarhytte station. Foto: gammalt vykort
|
Svansbo station, ändstation på KURJ:s sidolinje Kejsartorp-Svansbo som lades ner och revs upp redan 1937. Foto: gammalt vykort
|
|
Uttersbergs gamla station år 1878. Foto: gammalt vykort
|
Rivningen av Uttersbergs lokstall. Foto: Bernt R. Jansson
|
|
Rivningen av Uttersbergs lokstall. Foto: Bernt R. Jansson
|
Åsby station. Foto: gammalt vykort
|
|
Östanfors hytta i Uttersberg. Foto: gammalt vykort
|
Fler bilder från KUJmf:s verksamhet
Föreningens utställningsmonter på Köpings lasarett. Utställningen avslutades 31 oktober 2006. Foto: Bernt R. Jansson
|
|
Premiärvisning av KURJ-filmen 16 september 2006 i Riddarhyttans gamla lokstall. KUJmf:s ordförande Anders Nordebring är presentatör. Foto: Bernt R. Jansson
|
I väntan på filmen... Filmpremiären 16 september 2006 i Lokstallet 1093 i Riddarhyttan. Foto: Anders Nordebring
|
|
Filmen har börjat! Foto: Anders Nordebring
|
KUJmf:s ordförande Anders säljer KURJ-filmer från försäljningsbordet innanför entrén till Lokstallet 1093 i samband med premiärvisningen. Foto: Bernt R. Jansson
|
|
Fika vid Lokstallet 1093 i Riddarhyttan under bussutfärden 2 juli 2006. Stående med kamera syns föreningens förre ordförande och ständige eldsjäl Arne Bryngelsson. Foto: Karl-Åke Nordebring
|
KUJmf:s lokstall i Köping. Foto: Bernt R. Jansson
KUJmf:s lok- och tillverkningsskyltsamling. Foto: Bernt R. Jansson
|
|
Del av KUJmf:s utställning om KURJ. Foto: Bernt R. Jansson
|
Invigningen av lokstallet samt KUJ museiförenings 25-årsjubileum år 2000. Kommunalrådet Elizabeth Salomonsson har just klippt bandet. Från vänster till höger: föreningens PR-man Bernt R. Jansson i stins-uniform, Roger Liljeberg, Elisabeth Salomonsson, KUJmf:s dåvarande ordförande Sten Joelsson som lokförare (Kjell-Åke R. Leijon syns över axeln), Eric Pettersson som konduktör samt längst t.h. Torbjörn Hultberg. Foto: Lotta Yngve
|
|
Musikkåren Lyran från Köping stod för musikalisk underhållning vid invigningen och jubiléet. Foto: Lotta Yngve
Efterlysning:
Har du bilder från KURJ eller från KUJmf:s verksamhet, som du vill visa för andra?
Skicka dem till oss så publicerar vi dem på vår hemsida!
Kontakta oss på info@kujmf.se
|
|
ÅTER TILL SIDANS BÖRJAN
|
|